انواع وام بانکی

معرفی انواع وام بانکی

همانطور که ممکن است بدانید انواع وام بانکی مبلغی است که یک یا چند فرد یا شرکت از بانک ‌ها و یا سایر مؤسسات مالی دریافت می کنند تا رویدادهای برنامه ریزی شده یا برنامه ریزی نشده را مدیریت مالی کنند. با انجام این کار، وام گیرنده متحمل بدهی می‌ شود که باید آن را با بهره و در مدت زمان معین پرداخت کند. می توان به افراد، شرکت ‌ها و دولت ‌ها وام داد و ایده اصلی در پس گرفتن آن، به دست آوردن بودجه برای افزایش عرضه کلی پول است. به عبارتی دیگر می توان گفت بهره و کارمزد به عنوان منابع درآمد برای وام دهنده عمل می‌ کند.

انواع وام بانکی

گیرنده و وام دهنده باید در مورد شرایط وام توافق کنند و در برخی موارد، وام دهنده از وام گیرنده می ‌خواهد که دارایی را برای وثیقه ارائه دهد که در سند وام ذکر شده است. وام ‌های رایج برای خانوارهای ایرانی شامل چند مورد بوده که برای خرید های مختلف مرتبط با موضوع وام گرفته می ‌شوند. از مهم ترین این وام ‌ها عبارتند از:

  • وام مسکن
  • ازدواج
  • راه اندازی کسب و کار
  • خرید کالا
  • خرید خودرو
  • تعمیرات مسکن
  • مضاربه
  • خرید ماشین آلات
  • وام‌ های متفرقه

انواع وام بانکی را می ‌توان بیشتر به دو نوع تضمین شده و پایان باز و بسته طبقه بندی کرد.

  • وام ‌های تضمین شده

وام تضمین شده وامی است که توسط نوعی وثیقه پشتیبانی می ‌شود. به عنوان مثال، اکثر موسسات مالی از وام گیرندگان می ‌خواهند تا اسنادی که نشان دهنده مالکیت یک دارایی است را ارائه دهند تا زمانی که وام ‌ها را به طور کامل بازپرداخت کنند. سایر دارایی ‌هایی که می ‌توان به عنوان وثیقه قرار داد، سهام، اوراق قرضه و اموال شخصی است. اکثر مردم زمانی که می‌خواهند مبالغ هنگفتی وام بگیرند برای وام‌ های تضمین شده اقدام می ‌کنند. از آنجایی که وام دهندگان معمولاً مایل به قرض دادن مقادیر زیادی پول بدون وثیقه نیستند، دارایی ‌های گیرندگان را به عنوان نوعی ضمانت نگه می‌دارند.

برخی از ویژگی ‌های رایج وام‌ های تضمین شده عبارتند از: نرخ بهره پایین تر، محدودیت‌های سختگیرانه استقراض، و دوره ‌های بازپرداخت طولانی.

نمونه ‌هایی از وام ‌های تضمین شده عبارتند از: وام مسکن و وام خودرو.

برعکس، وام بدون وثیقه به این معنی است که وام گیرنده مجبور نیست هیچ دارایی را به عنوان وثیقه ارائه دهد. با وام‌ های بدون تضمین، وام دهندگان هنگام ارزیابی وضعیت مالی وام گیرنده بسیار دقیق عمل می‌ کنند. به این ترتیب، آنها قادر خواهند بود ظرفیت دریافت‌کننده را برای بازپرداخت تخمین بزنند و تصمیم بگیرند که آیا وام را اعطا کنند و یا خیر. وام‌ های بدون وثیقه شامل مواردی مانند خرید کارت اعتباری، وام تحصیلی و وام‌ های شخصی است.

  • وام‌ های پایان باز و بسته

انواع وام بانکی را می ‌توان به صورت بسته یا باز توصیف کرد. با یک وام بدون پایان، فرد این آزادی را دارد که بارها و بارها وام بگیرد. کارت‌ های اعتباری و خطوط اعتباری نمونه ‌های کاملی از وام‌ های بدون پایان هستند، اگرچه هر دو محدودیت ‌های اعتباری دارند و حد اعتبار بالاترین مقدار پولی است که می ‌توان بر اساس آن وام گرفت.

بسته به نیازهای مالی یک فرد، ممکن است از تمام یا فقط بخشی از حد اعتبار خود استفاده کند. هر بار که این شخص برای یک کالا با کارت اعتباری خود پرداخت می‌کند، اعتبار موجود باقی مانده کاهش می ‌یابد.

با وام ‌های بسته، افراد تا زمانی که آن ها را بازپرداخت نکرده باشند، اجازه ندارند دوباره وام بگیرند. با بازپرداخت وام بسته، مانده وام کاهش می ‌یابد که با این حال، اگر وام گیرنده پول بیشتری می ‌خواهد، باید از ابتدا برای وام دیگری درخواست کند. این فرآیند مستلزم ارائه اسنادی برای اثبات اعتبار آن هاست.

نمونه‌ هایی از وام ‌های بسته عبارتند از: وام مسکن، وام خودرو و وام دانشجویی.

ضمانت ها برای دریافت انواع وام ‌های بانکی

یک ضامن تضمین می‌کند که بدهی وام گیرنده را در صورتی که وام گیرنده تعهدات وام خود را نپذیرد، بپردازد. او با گرو گذاشتن دارایی خود به عنوان وثیقه، تنها وام را تضمین می ‌کند و هیچ ادعایی نسبت به دارایی خریداری شده توسط وام گیرنده ندارد. ضامن معمولاً بالای 18 سال سن داشته و در کشوری اقامت دارد که قرارداد پرداخت در آنجا اتفاق می‌افتد. ضامن ‌ها معمولاً سوابق اعتباری مثال زدنی و درآمد کافی برای پوشش پرداخت ‌های وام را در صورت نکول وام گیرنده نشان می‌دهند، در این زمان ممکن است دارایی ‌های ضامن توسط وام‌ دهنده توقیف شود.

 ضامن می‌تواند کارمند و یا بازاری باشد. اما ضامن وام بانکی فقط به شخص اطلاق نمی ‌شود و گاهی اوقات می‌توان طلا، کارت یارانه و سهام عدالت، سند خانه، سفته و چک را نیز به عنوان ضمانت ارائه داد.

نکات مهم پیش از درخواست وام

افرادی که قصد درخواست انواع وام بانکی دارند، ابتدا باید به چند نکته توجه کنند که عبارتند از:

  • امتیاز اعتباری و تاریخچه اعتباری

اگر فردی دارای امتیاز اعتباری و سابقه خوبی باشد، به وام دهنده نشان می‌ دهد که قادر به بازپرداخت به موقع است. بنابراین، هر چه امتیاز اعتباری بالاتر باشد، احتمال تأیید فرد برای وام بیشتر خواهد بود. با یک امتیاز اعتباری خوب، یک فرد شانس بیشتری برای دریافت شرایط مطلوب دارد.

  • درآمد

قبل از درخواست هر نوع وام، جنبه دیگری که فرد باید ارزیابی کند، درآمد اوست. برای یک کارمند، آن ها باید فیش حقوق و دستمزد کارفرمای خود را ارسال کنند. با این حال، اگر متقاضی خوداشتغال باشد، تنها چیزی که باید ارائه کند اظهارنامه مالیاتی خود برای دو یا چند سال گذشته و صورت ‌حساب ‌ها در صورت لزوم است.

  • تعهدات ماهانه

علاوه بر درآمد آن ها، همچنین بسیار مهم است که متقاضی وام تعهدات ماهانه خود را ارزیابی کند. به عنوان مثال، یک فرد ممکن است درآمد ماهانه 10 میلیون تومان دریافت کند اما با تعهدات ماهانه بالغ بر 9 میلیون تومان! ممکن است وام دهندگان حاضر نباشند به چنین افرادی وام بدهند، زیرا اکثر وام دهندگان از متقاضیان می‌ خواهند که تمام هزینه‌ های ماهانه خود مانند اجاره و قبوض آب و برق را فهرست کنند.

سخن پایانی

وام مبلغی است که یک فرد یا شرکت از یک وام دهنده قرض می ‌گیرد. با استفاده از چنین تسهیلاتی، به راحتی می ‌توان کسب و کاری را راه ‌اندازی کرده و یا خرید های بزرگ انجام داد.

با توجه به نوع بانک، تسهیلات و انواع وام بانکی آن ها متفاوت خواهد بود که برای اطلاعات بیشتر و آگاهی یافتن از نحوه دریافت وام، باید حضوراً مراجعه کرده و یا از خدمات مشاوره وام بانکی افراد دارای تخصص و تجربه در این زمینه بهره برد.

شرکت توسعه تجارت آریا فردا یکی از موسسات معتبری است که در زمینه ارائه مشاوره انواع وام بانکی همراه با کارشناسان متخصص خود فعالیت می کند، در این مجموعه همچنین وکالت انجام صفر تا صد دریافت وام بانکی برای متقاضیان قابل انجام می باشد. تنها کافیست از طریق راه های ارتباطی موجود با ما در تماس باشید.

    نظرتان را بنویسید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.*

    Call Now Button