انواع وام مسکن

انواع وام مسکن و شرایط دریافت آن

امروزه خرید مسکن، بسیاری از افراد را با چالش جدی مواجه کرده است. هرساله با توجه به بودجه، منابع مالی در اختیار بانک ها در قالب تسهیلات مسکن با هدف کمک به افراد در خرید، ساخت و تعمیر خانه قرار می گیرد. انواع وام مسکن را با شرایط مختلف می توانید از بانک هایی که در این مقاله معرفی می کنیم، دریافت کنید.

انواع وام مسکن

وام های مسکن به دو صورت وام مسکن بدون نیاز به سپرده گذاری که با نام وام اوراق دار شناخته شده و انواع وام ها با نیاز به سپرده گذاری با شرایط، سود و مدت زمان بازپرداخت و سقف تسهیلات متنوعی ارائه شده که عبارتند از:

  • وام اوراق مسکن

وام اوراق مسکن مناسب متقاضیانی است که زمان لازم برای ماندن در صف انتظار وام و همچنین سرمایه لازم برای سپرده گذاری را ندارند. برای دریافت این وام نیاز به خرید اوراق از بازار سرمایه را دارید. همچنین بنابر میزان تسهیلات به ازای هر 500 هزار تومان مبلغ وام، باید یک برگ اوراق را با ارزش 8 تا 10 درصد ارزش خریداری کنید (قیمت هر برگ به صورت روزانه تغییر می کند). با این اوراق در واقع حق تقدم تسهیلات مسکن را خریداری کرده و دیگر نیاز به ماندن در نوبت انتظار دریافت وام را ندارید. پس از آن به بانک مراجعه کرده و درخواست وام می دهید.

این وام محدودیتی برای تعداد دفعات دریافت نداشته و اقساط وام نیز به صورت پلکانی و یا ساده خواهد بود. البته سقف وام 100میلیون، 80 میلیون و 60 میلیون است و سود و شرایط بازپرداخت برای تهران و سایر شهرستان ها متفاوت است.

جهت کسب اطلاعات دقیق تر وام اوراق مسکن با کارشناسان آریا فردا تماس بگیرید.

  • وام مسکن با سپرده

وام مسکن با سپرده سرمایه گذاری دارای انواع مختلفی است که برای خرید مسکن به مسکن اولی ها، زوجین و سایر افراد با شرایط مشخص واگذار می شود که عبارتند از:

  • وام مسکن یکم

این وام مختص به افراد و زوج هایی است که اولین بار است که برای خرید و یا  تعمیر خانه اقدام می کنند و پیش از  این از هیچگونه تسهیلات مسکنی استفاده نکرده اند. در سال جاری سقف این وام برای متقاضیانی که به صورت انفرادی اقدام می کنند در تهران 80 میلیون تومان و سایر شهرهایی با جمعیت بیش از دویست هزار نفر 60 میلیون تومان و برای شهرهای کوچکتر 40 میلیون تومان است. در صورتی که سقف این تسهیلات برای زوجین در تهران و سایر شهرهایی با جمعیت بیش از دویست هزار نفر 160 میلیون تومان و برای شهرهایی با جمعیت بیش از دویست هزار نفر 120 میلیون تومان و 80 میلیون برای زوجین در شهرهای کوچکتر است.

در صورتی که این وام را برای بنای فرسوده میخواهید، با سود 6 و 8 درصد نیز می توانید آن را اخذ کنید در حالیکه نیاز است نصف مبلغ وام را به مدت یکسال، سپرده  گذاری کنید.

  • وام مسکن جوانان

تمام افرادی که به فکر آینده و تهیه مسکن برای فرزندان خود هستند می توانند به صورت ماهیانه با پرداخت مبلغ 200 تا 400 هزار تومان به حساب سپرده خود، پس از 5 الی 15 سال، بین 400 تا 1 میلیارد تومان تسهیلات مسکن دریافت کنند. مهم نیست که فرزندان شما چند سال داشته باشند در هر سنی می توانید برای آن ها سپرده گذاری کنید، تنها توجه کنید که برای دریافت اعتبار باید فرزند شما بالای 18 سال داشته باشد.

 از شروط اصلی دریافت این اعتبار، داشتن فیش حقوقی و عدم چک برگشتی و بدهی صاحب حساب است. سود این تسهیلات 9 درصد و بازپرداخت آن 20 ساله است. در حقیقت مبالغ اعلام شده مربوط به سال جاری است و در سال بعد افزایش خواهد داشت.

  • وام مسکن روستایی

وام مسکن روستایی یکی از محبوب ترین تسهیلات ساخت و بازسازی مسکن در مناطق روستایی است که به ساکنین و برای تشویق به بازسازی خانه های فرسوده و ساخت خانه های مستحکم و اصولی اعطاء می شود.

وام مسکن روستایی با سقف اعتبار 200 میلیون تومان در حال حاضر توسط بنیاد مسکن نام نویسی و برای دریافت آن به بانک معرفی خواهید شد. طبق مصوبات جدید شرط سکونت 5 ساله از شروط دریافت این تسهیلات حذف شده و متقاضیان می توانند برای دریافت این وام اقدام کنند. ضمانت آن نیز به صورت زنجیره ای است. سود بازپرداخت این وام 5 درصد، با دو سال تنفس و مدت زمان بازپرداخت آن 20 سال است.

  • وام ساخت مسکن

تسهیلات ساخت مسکن بدون نیاز به سپرده گذاری برای سازندگان با نرخ سود 18 درصد و برای سارندگان دارای پروانه صلاحیت و انبوه سازان با نرخ سود 17 درصد نیز اعطاء می شود. سقف اعتبار برای تهران و شهرستان ها با جمعیت بیش از دوست هزار نفر و کمتر از آن متغیر است.

وام ساخت مسکن برای شهرستان ها و مراکز استان و بنابر نوع ساخت و ساز که می تواند سنتی سازی و یا سازنده حرفه ای با تجهیزات به روز باشد، بین 50 الی 100 میلیون تومان به ازای هر واحد محاسبه می شود.

برای اطلاع از شرایط دریافت تسهیلات ساخت مسکن و وام های کلان با کارشناسان آریا فردا در تماس باشید.

  • وام تعمیرات مسکن

وام تعمیر مسکن یا وام جعاله مسکن به صاحب خانه دارای حساب در صندوق پس انداز مسکن و یا دارندگان اوراق تعلق می گیرد. از شروط دریافت این وام خرید اوراق به ازای هر پانصد هزارتومان از مبلغ اعتبار است و همچنین سود تسهیلات وام مشترک 18 درصد در نظر گرفته شده است.

بدون نیاز به داشتن ضامن و تنها با سند ملک می توانید از این وام بهره مند شوید، اما باید توجه کنید که تا زمان باز پرداخت کامل وام سند در اختیار بانک باقی می ماند. گاهی نیز بعضی شعب اقدام به دریافت چک و یا سفته نیز می کنند.

متقاضیان نباید سابقه چک برگشتی و یا بدهی بانکی و یا تسهیلات تسویه نشده ای داشته باشند. محدودیتی در دریافت آن نیست. تنها باید پیش از درخواست برای وام جعاله جدید، وام پیشین خود را تسویه کرده باشید.

انواع وام خرید مسکن و شرایط آن ها

بانک های متعددی اعتبار ارائه وام برای خرید مسکن را دارند که از مهمترین آن ها بانک مسکن، بانک سامان و بانک ملی است که شرایط و سقف بازپرداخت آن ها به شرح زیر است.

  • وام خرید مسکن بانک مسکن

در این تسهیلات ارائه شده توسط بانک مسکن در تهران به صورت فردی تا 200 میلیون تومان و زوجین می توانند تا 400 میلیون تومان وام برای خرید مسکن خود دریافت کنند. همچنین در شهرهای دیگر با جمعیت بیش از دویست هزار نفر، 320 میلیون تومان و در شهرهایی با جمعیت کمتر ازین مقدار 240 میلیون تومان خواهد بود. سود این تسهیلات 17.5 درصد است. برای دریافت آن نیاز به تهیه اوراق حق تقدم از شعب بانک مسکن دارید.

نوع ضمانت وام خرید مسکن از بانک مسکن سند ملک است و مدت زمان باز پرداخت 144 ماه است.

  • وام خرید مسکن سامان

تسهیلات خرید مسکن از بانک سامان تا سقف 1.5 میلیارد تومان در تهران و 750 میلیون تومان در سایر شهرهای بزرگ و 500 میلیون تومان در شهرهای کوچکتر در نظر گرفته شده است. با اینکه با سود 18 درصد معرفی شده اما در واقع سود واقعی این وام 24 درصد است (18 درصد سود تسهیلات+3 درصد سود بیمه اعتباری+3 درصد سود ریسک اعتباری).

نوع ضمانت آن سند ملک است و 25 درصد از مبلغ وام نزد بانک مسدود خواهد شد. بازپرداخت این وام 60 ماهه است.  از سایر شروط این وام این است که سن بنا باید کمتر از 25 سال بوده و متقاضی فاقد هرگونه چک برگشتی و سایر تسهیلات تسویه نشده باشد.

  • وام اوراق مسکن ملی

وام خرید مسکن از بانک ملی که با نام اوراق مسکن ملی نام دارد، تا سقف 60 میلیون تومان است. مدت زمان بازپرداخت آن  120 ماهه است و نیاز به سپرده گذاری به مبلغ 1میلیون تومان به مدت 12 ماه دارد و  پس از این مدت متقاضی می تواند برای این تسهیلات درخواست بدهند. نوع ضمانت نیز سند ملکی و همچنین سود 17 درصد خواهد بود.

دریافت مشاوره وام مسکن

باتوجه به افزایش روزافزون قیمت مسکن نیاز به بهره مندی از انواع وام مسکن افزایش یافته است. از این رو با توجه به تنوع وام مسکن در بانک های دولتی و خصوصی نیاز است که برای اطلاع از شرایط این تسهیلات دریافت مشاوره وام بانکی را در برنامه خود بگنجانید.

با کمک کارشناسان و مشاورین شرکت آریا فردا که در زمینه اخذ مشاوره انواع وام بانکی فعالیت دارند بدون دغدغه از تسهیلات بانکی و مؤسسات مالی بهره مند شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق شماره های موجود در سایت با ما در تماس باشید.

    نظرتان را بنویسید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.*

    Call Now Button