تسهیلات فوری بانکی

انواع تسهیلات فوری بانکی را بشناسید

تسهیلات فوری بانکی یک سرویس بانکی است که به افراد و کسب و کارها این امکان را می‌ دهد تا در مدت زمان کوتاه وام‌ های تسهیلاتی بگیرند. تفاوت تسهیلات و وام در این است که وام اغلب برای اهداف قرض ‌الحسنه خواهد بود و در مقابل، تسهیلات بیشتر برای راه ‌اندازی یا رونق کسب و کارها پرداخت می‌ گردد. در مورد سقف دریافت وام و سا تسهیلات می توان گفت مقدار آن بسته به بانک متفاوت بوده و نوع تسهیلات نیز در مقدار آن تأثیرگذار است.

انواع تسهیلات بانکی برای مشتریان

در ایران تسهیلات بانکی به اشکال مختلفی ارائه می ‌شود که از بارزترین آن ها عبارتند از:

  • قرض الحسنه

مهم‌ترین نوع تسهیلات بانکی که می ‌توان به آن اشاره کرد، تسهیلات قرض ‌الحسنه است که بانک مبلغی را به وام گیرنده به عنوان قرض ارائه خواهد داد. قرض ‌الحسنه برای شرکت ‌های تولیدی، هزینه ازدواج، درمان بیماری، کمک هزینه تحصیلی، تعمیرات منزل، رفع نیازهای ضروری و موارد از این قبیل پرداخت خواهد شد.

  • مشارکت مدنی

در این مدل، میزان هزینه معینی برای اجرای پروژه ‌ای مشترک پرداخت خواهد شد. مشارکت مدنی شامل مشارکت صادراتی، خدماتی و از همه مهم‌تر بازرگانی می ‌گردد.

  • مضاربه

تسهیلات مضاربه تقریباً مشابه با مشارکت مدنی خواهد بود، اما تفاوت اصلی این دو در این است که در مضاربه تمامی سرمایه تأمین خواهد شد، در حالیکه در مشارکت مدنی بخشی از سرمایه تأمین می ‌گردد. همچنین در مضاربه می‌ توان علاوه بر هزینه ‌های اصلی، هزینه‌ های فرعی را نیز حساب کرد.

  • تسهیلات بانکی جعاله

تسهیلات جعاله به دو نوع خاص و عام تقسیم می‌ شود و معمولاً مبلغی است که در ازای انجام کاری پرداخت خواهد شد.

  • سلف

این تسهیلات برای پیش خرید برخی تولیدات پرداخت می ‌گردد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در اخذ و دریافت مشاوره وام بانکی می توانید از کارشناسان ما در آر یا فردا کمک بگیرید.

تسهیلات بانکی فوری چیست؟

میزان این تسهیلات به گردش مالی، فعالیت و ساختار مالی مشتری بستگی دارد. در ازای انعطاف پذیری اعطا شده، بانک سود بیشتری نسبت به اضافه برداشت مجاز دریافت می‌ کند که این نرخ می ‌تواند ثابت و یا متغیر باشد. سود با توجه به تعداد روزهایی که حساب در بدهی باقی مانده و مبلغ برداشت شده محاسبه می‌ شود. در صورت تجاوز از حد مجاز، نرخ بهره اعمال شده معمولاً بیش از حد مجاز افزایش می ‌یابد.

برای مشاغلی که به دنبال خرید مکان تجاری هستند، وام مسکن تجاری به طور گسترده در دسترس است و به طور کلی، شرایط انعطاف پذیری را ارائه می ‌دهد. وام ‌های بانکی بسته به هدف وام می ‌تواند کوتاه مدت یا بلند مدت باشد.

تسهیلات بانکی اغلب برای تأمین مالی سرمایه اولیه و همچنین برای خریدهای بزرگتر و بلند مدت استفاده می‌شود. فراموش نکنید که بیمه، به ویژه بیمه افراد کلیدی، ممکن است شرط درخواست وام باشد. مبالغ و هزینه این بیمه متفاوت خواهد بود و بدیهی است که بستگی به سابقه سلامت فرد بیمه شده دارد.

زمانی که وام بانکی تضمین شده باشد، معمولاً می ‌توان نرخ‌ های بهتری را به دست آورد، زیرا ریسک برای وام دهنده عموماً کمتر خواهد بود. وثیقه ارائه شده توسط وام گیرنده می ‌تواند دارایی ‌های تجاری، ضمانت نامه یا وثیقه یا تضمین‌های شخص ثالث باشد.

هزینه‌ های حقوقی بسته به ارائه خدمات دیگر، پیچیدگی کسب و کار، اندازه و خطر آن برای ارائه دهنده تسهیلات متفاوت خواهد بود. هزینه ‌های تهیه حساب‌ های مدیریتی بسته به اینکه آیا خدمات دیگری ارائه می‌شود متفاوت است.

بازه زمانی دریافت تسهیلات بانکی

بازه زمانی تنظیم تسهیلات بانکی بسته به مرحله آمادگی کسب و کار و نوع وام درخواستی متفاوت خواهد بود. دریافت وام‌ های تسهیلاتی ممکن است بین یک هفته تا سه ماه به طول بیانجامد. زمان بندی همچنین به این بستگی دارد که آیا امنیت جدید، ارزیابی ‌های جدید یا مشاوره حقوقی مورد نیاز است یا خیر.

مزایای تسهیلات بانکی

از برترین مزایای تسهیلات بانکی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مبلغ وام، طول مدت، برنامه‌ های بازپرداخت و نوع نرخ بهره را می ‌توان متناسب با کسب و کار، از جمله جریان نقدی و ایجاد درآمد، تنظیم کرد.
  • می‌توان مالی وابسته به واگذاری سهمی از تجارت نیست.
  • این نوع وام معمولاً نسبت به گزینه‌ های انعطاف پذیرتر (یعنی کوتاه مدت) نرخ بهره کمتری دارد.
  • تطبیق دارایی‌ های ثابت و وام‌ های بلند مدت موقعیت خالص دارایی ‌های تجاری را در ترازنامه بهبود می ‌بخشد.
  • بازپرداخت به موقع وام ممکن است امتیاز اعتباری کسب و کار را بهبود بخشد.

معایب تسهیلات بانکی

در کنار تمامی مزایای نامبرده، از جمله معایب این تسهیلات نیز عبارتند از:

  • به اندازه راه حل ‌های کوتاه مدت انعطاف پذیر نیست.
  • وام دهنده ممکن است کل مبلغ درخواستی را اعطا نکند، زیرا وضعیت مالی صاحب کسب و کار در نظر گرفته می‌ شود.
  • مانند سایر انواع بدهی، اگر وام تضمین شده باشد و دریافت کننده نتواند بازپرداخت کند، وام دهنده ممکن است برای توقیف وثیقه ارائه شده برای وام اقدام کند.
  • برای مواردی که ارزیابی میزان بودجه مورد نیاز دشوار است ایده آل نیست.
  • ممکن است بهترین استفاده از سرمایه را برای مشاغلی که نیازمندی ‌های مالی در نوسان دارند، فراهم نکند.

مهم ترین نکات در دریافت تسهیلات بانکی

در سایت نمونه ‌هایی از ساختارهای مالی ارائه شده اند که برای انواع معاملات و اندازه ‌های مختلف تجارت مناسب هستند. وام‌ های بانکی یک شکل متداول مالی خواهند بود، مانند اعتبار تجاری و تسهیلات اضافه برداشت. به عنوان مثال، برای اطمینان از اینکه هزینه وام برای نیازهای کسب و کار مناسب است، می‌ توان از وام بانکی در کنار پوشش ریسک یا سوآپ نرخ بهره استفاده کرد.

برای نیازهای کوتاه مدت، مانند مدیریت جریان نقدی، اضافه برداشت یا کارت اعتباری تجاری ممکن است گزینه ‌های مناسب ‌تری باشد. در مواردی که از وام‌ های بانکی برای تأمین مالی دارایی ‌ها استفاده می ‌شود، خرید یا اجاره نیز باید در نظر گرفته شود.

هیچ چیز بانک را ملزم به اعطای تسهیلات اضافه برداشت به مشتری (اغلب یک شرکت) نمی کند که این موضوع از مشکلات ‌های مرتبط با حوادث پرداخت (کارمزد و غیره) جلوگیری خواهد کرد. درخواست تسهیلات اضافه برداشت به عهده مشتری است و بانک مختار خواهد بود آن را بپذیرد یا رد کند. قبل از نشان دادن چراغ سبز، بانکدار وضعیت مالی شرکت (ترازنامه حسابداری، صورت سود و زیان و غیره) را با بررسی اینکه چه چیزی یک جریان نقدی مشخص شده با پیک بدهی در چرخه عملیاتی را توجیه می‌کند، بررسی خواهدکرد.

در پایان

تسهیلات فوری بانکی برای راه اندازی کسب و کارها بسیار مفید خواهد بود و از آنجایی که مانع اصلی در بیزینس کمبود سرمایه است، می‌ توان روی این تسهیلات حساب کرد. همچنین امروزه بانک ‌های زیادی تسهیلات متنوعی را پرداخت خواهند کرد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با انواع تسهیلات فوری بانکی و شیوه اخذ و بازپرداخت آن، تنها کافیست از مشاورین ما در آریا فردا کمک بگیرید.

    نظرتان را بنویسید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.*

    Call Now Button