واگذاری امتیاز وام

واگذاری امتیاز وام

افراد بسیاری هستند که واجد شرایط بهره مندی از وام های بانکی نیستند و به دنبال روش دیگری برای گرفتن وام از بانک می باشند. واگذاری امتیاز وام روشی است که می تواند این دسته از افراد را به وام برساند، در این شرایط شخصی که شرایط گرفتن وام را دارد، وام را دریافت کرده و در ازای انعقاد قرارداد و دریافت مبلغی مشخص و یا با سازوکار های داخل بانک، وام خود را به خریدار می دهد. شرایط واگذاری امتیاز وام بسته به نوع وام می تواند متفاوت باشد که در ادامه این مطلب به طور کامل تر بررسی خواهد شد. همراه ما باشید.

واگذاری امتیاز وام چیست؟

انتقال وام یا واگذاری امتیاز وام فرآیندی است که در آن یک شخص واجد شرایط دریافت وام بانکی، وام خود را به شخص دیگری که شرایط بهره مندی از وام را ندارد، انتقال می دهد. انتقال وام معمولا با دریافت مبلغی از وام گیرنده انجام می گیرد و در واقع شخص با پرداخت مبلغی که توافق می شود، وام را میخرد اما الزامی هم به پرداخت مبلغ نیست و انتقال وام می تواند رایگان هم باشد.

انتقال وام چگونه است؟

انتقال وام می تواند به سه روش زیر انجام شود:

  •   واگذاری امتیاز وام به حساب شخص دیگر

در روش انتقال امتیاز وام به حساب شخص دیگر، فرآیند انتقال وام از حساب یک مشتری به مشتری دیگر و در داخل بانک انجام می گیرد. در این روش به دلیل آنکه تمام عملیات داخل بانک انجام می گیرد، خریدار و فروشنده وام اطمینان کامل را دارند.

  •   واگذاری ضمانت وام

در روش واگذاری ضمانت وام، وام در حساب شخص اصلی دارنده حساب باقی می ماند اما خریدار وام مسئولیت ضمانت پرداخت وام را بر عهده دارد و برای این تضمین، ضمانت هایی همچون چک ارائه می دهد.

  •    واگذاری امتیاز وام از طریق قرارداد

در روش انتقال  امتیاز وام از طریق قرارداد، میان دارنده وام و خریدار وام قراردادی منعقد می شود که خریدار اقساط باقی مانده وام را به دارنده پرداخت کند و در نهایت با دریافت وام، شخصی که آن را خریداری کرده است و به نسبت اقساطی که پرداخت کرده است، بخشی از وام را مالک می شود.

نکات مهم در خصوص واگذاری امتیاز وام

برای واگذاری امتیاز وام از طریق قرارداد انتقال وام بانکی نکات حقوقی مهمی هستند که باید از آن ها اطلاع داشته باشید از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • پیش از انعقاد قرارداد انتقال وام، طرفین یعنی خریدار و فروشنده باید از قانونی بودن عمل انتقال وام مطمئن شوند.
  • در انتقال امتیاز وام طرفین قرارداد باید یکدیگر را به اندازه کافی بشناسند، زیرا یکسری ضمانت های مالی و تعهدات شخصی هستند که در صورت عدم اعتماد دو طرف به یکدیگر ممکن است مشکلاتی به وجود آید.
  • شرکت هایی هستند که به عنوان واسطه، امتیاز وام را می فروشند و از این طریق به درآمد هم می رسند. اگر شرکت معتبری را پیدا کنید، واگذاری امتیاز وام و تنظیم قرارداد با مشکلات کمتری انجام خواهد شد اما مهم است که شرکت حتماً معتبر باشد.
  • انتقال امتیاز وام برای وام های کوچک و بزرگ امکان پذیر است اما عمده آن ها برای وام های مسکن است. به همین دلیل ضرورت دارد که هنگام تنظیم قرارداد انتقال وام، اسناد و مدارک مربوط به مسکن یا ملک ارائه شوند و دو طرف این اسناد را رویت کنند.

واگذاری امتیاز وام از نظر حقوقی

در هیچ یک از قوانین و مقررات و متون حقوقی ایران درباره واگذاری امتیاز وام حکم صریحی داده نشده است اما به لحاظ حقوقی واگذاری امتیاز وام به وسیله تنظیم قرارداد می تواند شامل ماده 10 قانون مدنی باشد که در آن طرفین قرارداد ها با رعایت شرایط عمومی قراردادها، اقدام به تنظیم قرارداد برای انتقال وام می کنند.

واگذاری امتیاز وام در کدام بانک ها امکان پذیر است؟

بسیاری از بانک های ایران شرایط را برای انتقال امتیاز وام مهیا کرده اند و بعضی دیگر از بانک ها نیز صراحتاً اعلام کرده اند که واگذاری امتیاز وام ممنوع است به عنوان مثال انتقال وام بانکی میان زوجین در اغلب بانک ها ممکن نیست.  با توجه به متفاوت بودن شرایط انتقال وام در بانک های مختلف، توصیه می کنیم در این زمینه با کارشناسان شرکت توسعه تجارت آریا فردا ارتباط برقرار کنید تا به طور کامل تر راهنمایی شوید.

شرایط واگذاری امتیاز وام ازدواج به شخص دیگر

یکی از وام هایی که خرید و فروش زیادی دارد، وام ازدواج است. این وام به دلیل آنکه شرایط و محدودیت خاصی به جزء عقدنامه ندارد، افراد بسیاری آن را دریافت می کنند اما بسیاری از کسانی که وام ازدواج می گیرند ممکن است به این وام نیاز نداشته باشند و یا اینکه نمی توانند اقساط آن را پرداخت کنند به همین دلیل تصمیم به فروش وام خود می کنند.

در مقابل، افراد بسیاری هم هستند که حاضرند به ازای پرداخت پول، وام ازدواج را بخرند و اقساط آن را نیز بپردازند. نحوه واگذاری امتیاز وام ازدواج معمولاً بدین صورت است که افراد دارای عقدنامه به بانک مراجعه می کنند و برای دریافت وام خود ثبت ‌نام می‌ کنند. در نهایت با کسر درصدی از مبلغ کل وام، آن را به طور کامل به شخص دیگری واگذار می کنند.

آیا انتقال وام ازدواج به شخص دیگر قانونی است؟

وام ازدواج جزء وام هایی است که انتقال آن در بانک غیرقابل انجام می باشد و نحوه واگذاری آن با امضای قراردادی خصوصی میان فروشنده و خریدار است. منظور از قرارداد خصوصی با توجه به ماده 10 قانون مدنی، بدین معناست که قرارداد های خصوصی نسبت به کسانی که آن را منعقد کرده اند در صورتی که مخالف صریح قانون نباشد نافذ است. بنابراین قرارداد خصوصی واگذاری امتیاز وام ازدواج از نظر قانونی مشکلی ندارد و کاملاً صحیح است.


اینجا بخوانید: معرفی انواع وام بانکی

کلاه ‌برداری در واگذاری وام بانکی

فرقی نمی کند که شما خریدار وام هستید یا فروشنده، باید مراقب باشید که درگیر کلاهبرداری نشوید زیرا افرادی هستند که ممکن است با فریب و حیله، مال نقدی یا غیرنقدی شما را تحت تصرف خود درآورند همچنین ممکن است کسی اقدام به واگذاری امتیاز وام خود به شما کند در حالی که امتیازی وجود ندارد.

بنابراین ضروری است برای انتقال وام بانکی بررسی های لازم در مورد طرف خود انجام دهید تا دچار مشکلات حقوقی ناشی از عدم آگاهی نشوید.

در پایان

اگر به عنوان خریدار قصد واگذاری امتیاز وام خود را دارید و یا می خواهید وام شخصی دیگر را بخرید، می توانید برای راهنمایی در خصوص شرایط و ضوابط و بهره مندی از مشاوره وام بانکی و انتقال آن، با کارشناسان شرکت حقوقی آریا فردا ارتباط برقرار نمایید. کارشناسان با چندین سال تجربه، در زمینه وام های بانکی اطلاعات کاملی دارند و می توانند به تمام سؤالات شما پاسخ دهند. جهت برقراری ارتباط با کارشناسان این مجموعه با شماره تلفن 02126769006 تماس حاصل نمایید.

    نظرتان را بنویسید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.*

    Call Now Button